Tik om te zoeken

Zo leer je verhalende podcasts maken

Backstage

Zo leer je verhalende podcasts maken

3 Slimme tips van podcastmaker Babette Rijkhoff

Ben je fan van verhalende podcasts zoals Bob en Brand in het Landhuis? En loop jezelf rond met een idee voor een podcast, maar weet je niet precies waar je moet beginnen? Deze maand geef ik elke week tips zodat jij aan de slag kunt. In de blog van deze week: hóe neem je goed geluid op?

Babette Rijkhoff Studio Bezemkast © Diewke van den HeuvelMijn naam is Babette Rijkhoff van Studio Bezemkast en ik ga jou leren hoe je een goede verhalende podcast maakt. Eerlijke, kwetsbare verhalen, want die zijn nodig. Ze laten je nieuwe werelden zien en nieuwe mensen ontmoeten. Ik maak al een aantal jaar verhalende podcasts, audioverhalen en audiodocumentaires voor VPRO, NTR, culturele instellingen en festivals zoals Oerol.

Wanneer je een verhalende podcast gaat maken vergt dit meer inspanning dan alleen microfoons op tafel zetten en een goed gesprek voeren. Je denkt na over de verhaalopbouw, de muziek, het sounddesign en je wil dat je voice-overs goed klinken. Je gaat naar Budgetcam om apparatuur te huren en een goede recorder is heel fijn, maar wees je ook bewust van hóe je opneemt. Het zorgt voor een wereld van verschil tussen een goed en slecht opgenomen interview. Drie tips:

Tip 1. Zorg dat je comfortabel bent met je apparatuur

Ga thuis oefenen. Draai aan alle knopjes, hoor wat er gebeurt als je ermee gaat lopen, luister wat er gebeurt als je buiten staat. Ik had een keer een recorder en microfoons geleend van m’n technicus en niet goed opgelet toen hij zijn uitleg gaf. En ook niet meer thuis geprobeerd, omdat ik dacht dat ik het wel wist… Dus toen ik twee acteurs moest interviewen en de microfoons aansloot kreeg ik ze niet aan. Vervolgens kreeg ik de zenuwen en de acteurs werden ongeduldig en chagrijnig. Niet een heel lekker begin van een interview.

Tip 2. Leg de recorder niet op tafel

Maar houd de recorder op een vuistdikte afstand van iemands mond. Niet je recorder op tafel leggen en denken dat ‘ie alles opneemt. Je hoort de afstand en daar kun je in de montage niks aan doen. Sowieso is slecht opgenomen geluid moeilijk te repareren achteraf.

Tip 3. Check de ruimte

Mensen interviewen in een hol klinkende ruimte zorgt ervoor dat het verhaal vermoeiend wordt om naar te luisteren. Als ik bij iemand thuis kom, vraag ik vaak of we de opname in de slaapkamer kunnen doen. Liefst met de gordijnen dicht, dan is de akoestiek het best.

Volgende week vertel ik je meer over het zoeken naar de juiste interviewkandidaat. Kun je niet wachten? Volg dan de cursus Bezemkast Pro van Studio Bezemkast. Hierin leer ik je van A tot Z hoe je een verhalende podcast maakt én hoe je geld verdient met je creatieve werk.

Foto Babette: Diewke van den Heuvel