Tik om te zoeken

YouTube geeft meer ruimte aan podcasts

Video

YouTube geeft meer ruimte aan podcasts

YouTube geeft meer aandacht aan podcasts. Steeds meer makers nemen hun podcastafleveringen ook op video op (‘vodcasts’) en plaatsen deze op een eigen YouTube-kanaal. Moederbedrijf Google vormt nu een team dat deze vodcasts commercieel interessanter moet maken.

YouTube is al een veelbezocht kanaal voor podcastluisteraars. In de VS is bijvoorbeeld The Joe Rogan Experience met 11 miljoen YouTube-abonnees een van de grootste podcasts. Andere populaire YouTubers als h3h3 en Logan Paul hebben zich inmiddels ook op podcasts gestort.

Tot dusver deed YouTube weinig aan het aanpassen van de app en website om podcastluisteraars beter te bedienen. In vergelijking met online video is podcasting nog een beperkte markt; vorig jaar zette YouTube bijna 20 miljard dollar om aan reclame, terwijl de hele podcastbusiness in de VS niet meer dan 1 miljard dollar bedroeg.

Nu veel concurrenten stevig investeren in podcasting, kan YouTube niet achterblijven. Zo gaf Spotify, dat al is begonnen met vodcasts, miljarden uit aan de aankoop van podcastbedrijven en reclamemodellen in podcastseries, terwijl Amazon en Apple ook meer geld vrijmaken.

Bron: Bloomberg