Tik om te zoeken

Viaplay’s Filippa Wallestam: ‘Wij zijn net een beetje anders’

Video

Viaplay’s Filippa Wallestam: ‘Wij zijn net een beetje anders’

Het nieuwe streamingplatform Viaplay staat voor een fikse uitdaging: hoe verover je het hart van de verwende Nederlandse kijker? Vanaf 1 maart zet het Scandinavische bedrijf de deuren open met onder meer Formule 1, darts, films en series. Contentdirecteur Filippa Wallestam: “Ik denk dat we nu al indruk maken, terwijl we nog moeten beginnen”.

Als uit het niets maakte de NENT Group in mei dit jaar bekend dat het met Viaplay de Nederlandse markt zou binnenstappen. De verkoop van de tv-rechten van de Formule 1 aan de Zweden sloeg in als een bom, want dat werd het breekijzer waarmee Viaplay een stuk van de markt zou gaan opeisen. “Maar daar blijft het natuurlijk niet bij”, zegt Filippa Wallestam, “Nederlandse kijkers kunnen veel lokale Viaplay Originals verwachten, zowel scripted als non-scripted. Ons plan is om ons volume in de loop van de tijd op te bouwen, en we hopen binnenkort onze eerste projecten aan te kondigen die helemaal door Nederlandse producenten zijn ontwikkeld.”

“Geen kwestie van ‘the winner takes it all’”

“De Nederlandse streamingmarkt is erg concurrerend. Maar concurrentie is iets waar we al aan gewend zijn; het is de realiteit in de wereld van streaming media. Vandaag de dag heeft ongeveer 48% van de huishoudens een streamingabonnement en we verwachten dat dit in 2025 66% zal zijn. Het is wel belangrijk te zeggen het geen kwestie is van “the winner takes it all”. Wanneer een kijker een abonnement neemt op een streamingdienst, neemt hij meestal tegelijkertijd een abonnement op een andere dienst. Dat is een nieuw gedrag waarmee wij rekening hebben te houden. Er is genoeg ruimte voor veel diensten, en wij geloven dat Viaplay kijkers in Nederland iets unieks te bieden heeft.”

“Contentmix maakt ons beetje anders”

“Zoals altijd bij een lancering in een nieuw land is de grootste uitdaging om mensen bewust te maken van het aanbod. Viaplay is een nieuwe dienst, en onze contentmix maakt ons ook nét een beetje anders dan veel andere streamingbedrijven”, waarmee Wallestam doelt op de combinatie van sport, films en series. “Dat gezegd hebbende: we hebben onze lancering in Nederland pas in mei ‘21 aangekondigd, en ik denk dat ik wel kan zeggen dat we in een korte tijd een behoorlijke indruk hebben gemaakt, terwijl we eigenlijk nog moeten beginnen.”

Groei van 38%

“We hebben al vroeg in 2016 besloten om ons, behalve op sport, te richten op Viaplay Originals als een manier om onze service verder te differentiëren. En het heeft gewerkt – in de afgelopen 12 maanden is het aantal kijkers van onze Originals met 38% gestegen. Zes van de 10 meest bekeken titels op Viaplay in de eerste helft van 2021 waren Originals. Ze brengen mensen naar ons platform en zorgen ervoor dat ze daar ook blijven.”

Tenminste 60 Viaplay Originals

“Omdat streaming als fenomeen blijft groeien, komen nieuwe doelgroepen voor het eerst naar diensten als Viaplay. We hebben nu 28% meer abonnees dan vorig jaar. We moeten dus voor ieder wat wils bieden, en dat is een belangrijke reden waarom we van plan zijn om volgend jaar minstens 60 Viaplay Originals in première te brengen, en om onze Nederlandstalige storytelling zo snel mogelijk te ontwikkelen.”

Kansen aan beginnende makers

Streamingdiensten zijn niet meer weg te denken uit de kijkcultuur, en de ontwikkeling van dit fenomeen staat eigenlijk nog in de kinderschoenen, merkt Wallestam: “Als industrie ontdekken we steeds meer de diversiteit van het huidige streamingpubliek, maar ik denk dat we nog veel meer kunnen doen. We hebben nu kijkers van alle leeftijden en achtergronden, en onze verhalen moeten iets kunnen betekenen voor elke groep. In onze Scandinavische markten staat Viaplay bekend om het bieden van kansen aan beginnende makers en talenten, want we weten dat de beste manier om een nieuw publiek te bereiken is om nieuwe schrijvers, sterren en regisseurs bij het creatieve proces te betrekken. Maar: we moeten niet vergeten dat elke markt uniek is. Zelfs in Scandinavië zijn er aanzienlijke culturele verschillen en gevarieerd gedrag tussen de verschillende markten. Het belangrijkste voor ons is om het Nederlandse publiek beter te leren kennen wanneer we 1 maart van start gaan.”

Fan van ‘dramedy’

Love Me Viaplay 1Wallestam, die in oktober 2019 werd benoemd tot Chief Content Officer bij de NENT Group, is zelf een groot fan van wat zij ‘dramedy’ noemt: “Uiteraard kijk ik veel naar allerlei streaming producties, en mijn smaak is relatief breed. Maar van onze eigen shows hou ik erg van sterke misdaadfilms, het liefst met een ‘twist’. Partisan, een Viaplay Original, is een goed voorbeeld, en het werd ook bekroond voor beste serie in Cannes vorig jaar. Ik houd ook van de combinatie van drama en comedy. Binnen dit genre hebben we het geluk gehad om samen te werken met zeer getalenteerde vrouwelijke makers voor zowel Love Me (foto; originele titel Älska Mig) als Pernille, met groot succes.”

Voorlopig niet in Vlaanderen

Viaplay wordt op 1 maart in Nederland gelanceerd. Een abonnement kost EUR 13,99 per maand. Dat pakket bestaat uit sport met onder meer de Formule 1, darts, de Duitse Bundesliga, Viaplay Originals, Hollywood films en series, en diverse kinderprogramma’s. Met KPN en VodafoneZiggo zijn partnerships afgesloten, waardoor Viaplay ook beschikbaar zal zijn via deze providers.
Er zijn tot dusver geen plannen om Viaplay in Vlaanderen uit te brengen. Wel volgen het Verenigd Koninkrijk in de tweede helft van 2022, en Duitsland, Canada, Oostenrijk en Zwitserland tegen het einde van 2023.

Tekst: Carl Lunenborg
Beeld: NENT Group