Tik om te zoeken

Stef van der Ziel: ‘Streaminar is een live-studio in je browser’

Backstage

Stef van der Ziel: ‘Streaminar is een live-studio in je browser’

Zakelijk live-streamen via sociale media groeit razendsnel. Maar veel ondernemers denken niet na over de strategie, laat staan over wat er met hun data gebeurt. ‘Ze gooien het kind met het badwater weg’, vindt Stef van der Ziel, ceo van Jet-Stream. Het researchproject Streaminar brengt daar verandering in.

Live uitzenden via Facebook, LinkedIn of YouTube is niets bijzonders meer. Consumenten zijn er al jaren aan gewend om zich hiermee in de kijker te spelen, en ook zakelijk grijpt deze vorm van streamen om zich heen. Het bespaart tijd en geld om klanten via een videoverbinding bij elkaar te brengen, en biedt vaak waardevolle content die ook na het event nog een olievlekeffect in het netwerk oplevert.

Data live-streams liggen op straat

Er is echter wel een stevige bedreiging. ‘Social media kunnen zich tegen je keren’, weet Stef van der Ziel, de onbetwiste Nederlandse pionier op het gebied van streaming media. ‘Sterker nog: ze spannen jou voor hun karretje. Veel zakelijke partijen beginnen aan live-streamen zonder na te denken over een strategie. Ze zetten een videoverbinding op, soms zelfs met een gewone mobiele telefoon, kondigen een event aan op social media en beginnen klakkeloos met uitzenden. Ze hebben echter geen idee wat er met de data gebeurt die de sociale kanalen tijdens het streamen verzamelen. Eigenlijk liggen die na het event gewoon op straat, want de sociale platforms gebruiken de data in hun eigen verdienmodel. Resultaat is dat de zakelijke gebruikers het kind met het badwater weggooien.’

Volwaardige studio in een browser

Van der Ziel, ceo van het Groningse Jet-Stream en inmiddels Europees marktleider in zakelijke streamingfaciliteiten, ontwikkelde met zijn team een alternatief waarin de rollen worden omgedraaid. ‘Met het nieuwe B2B-platform Streaminar heeft de ondernemer zelf de touwtjes in handen. Een eigen studio inrichten is voor veel ondernemers niet haalbaar, maar met Streaminar heb je voortaan een volwaardige studio ín een browser. Een of meerdere webcamera’s zijn voldoende om een live-stream uit te zenden met tal van professionele opties, zoals het instarten van video’s vanaf je eigen laptop of pc, het schakelen tussen camera’s en het invoegen van graphics.’

‘Facebook weet alles, maar jij hebt er niets aan’

Live-streamen met Streaminar kan nog steeds via social media, maar het kan ook buiten deze platforms om, zodat er volledig inzicht is in het bereik en deze data niet in andere handen komt. Van der Ziel: ‘Een van de problemen met ‘gewoon’ live-streamen is dat je geen idee hebt over het echte bereik. Wanneer je bijvoorbeeld uitzendt via Facebook Live, kan het gebeuren dat gebruikers in hun tijdlijn doorscrollen en jouw stream hooguit 3 of 4 seconden zien. Ze worden dan wel meegeteld als kijkers, maar hebben geen enkele waarde. Facebook weet wel alles over die gebruikers, maar jij hebt er zelf niets aan.’ 

Streaminar is een lead generator

‘Gebruik je Streaminar, dan kondig je een live-stream wel aan via een post in de sociale platforms, maar vraag je de gebruikers zich in te schrijven met hun e-mailadres en plan je het event met een uitnodiging in hun agenda. Kort voor de uitzending volgen nog een of meer calls-to-action en een automatische reminder. De belangrijkste waarde van deze aanpak zit ‘m dus in het e-mailadres; je weet precies wie jouw kijkers zijn. Streaminar is dan een lead generator waardoor je veel sneller contact opbouwt met doelgroepen. En daarmee zet je social media dus voor jóuw belang in, niet andersom.’

Stef

Stef van der Ziel was ’s werelds eerste streamer

Stef van der Ziel was, samen met twee vrienden, in 1994 ‘s werelds eerste die een live evenement uitzond op het toen nog prille internet. Dat gebeurde met een 28K8-modem tijdens een rockconcert in de Groningse studenten-sociëteit Simplon. 

Van der Ziel stond daarna aan de wieg van StreamZilla, later omgedoopt tot Jet-Stream. Bijna 27 jaar na de eerste experimenten met webcasting levert zijn onderneming streamingfaciliteiten aan een groot aantal partijen in de Europese markt. 

Toepassingen zijn grenzeloos

Hoewel Streaminar zich nog in een onderzoeksfase bevindt, is het volgens Van der Ziel nu al op verschillende manieren toe te passen: ‘Het werkt uitstekend voor bijvoorbeeld verslaggevers van tv-zenders die vanaf locatie snel een item vanaf hun laptop willen uitzenden. De toepassingen zijn grenzeloos. Wij doen in deze fase vooral kennis op over die aanvullende mogelijkheden en bouwen het product steeds verder uit.’

streaminar sports

‘Je kunt het straks ook inzetten in een e-commerce omgeving met bijvoorbeeld live-demo’s van producten, of zelfs om direct online te verkopen. Naar verwachting is die uitbreiding van Streaminar in de tweede helft van dit jaar klaar voor een wereldwijde uitrol.’

Tekst: Carl Lunenborg
Beeld: Jet-Stream

1 Comment