Tik om te zoeken

Spotify investeert fors in audioboeken

Audio en podcasting

Spotify investeert fors in audioboeken

Audiostreamer en marktleider Spotify gaat steviger investeren in de markt van audioboeken. Na de overname van het platform Findaway, gespecialiseerd in dit genre, wil Spotify de bibliotheek sterk uitbreiden.

Findaway is actief in het hele ecosysteem van het audioboek, met een aanbod voor auteurs, uitgevers en consumenten. De wereldwijde boekenmarkt wordt geschat op 130 miljoen euro, terwijl audioboeken slechts een marktaandeel van ca. 7% hebben.

Spotify zegt dat het door de invoering van streamingtechnologie voor podcasting heeft bijgedragen aan het creëren van audio-ervaringen die eerder niet mogelijk waren. “Net als bij muziek en podcasting zien wij een buitengewone kans om te investeren en te innoveren in de groei van audioboeken. De verticale markt biedt veel mogelijkheden om door te bouwen aan onze ambitie om een breed scala aan makers verder te helpen.”

Om een grotere schaal te bereiken zal Spotify het Findaway platform versterken onder de voorlopige titel Findaway Voices. Naast deze operatie denkt Spotify-ceo Daniel Ek ook dat audio en long-form content een veel grotere business worden dan gedacht: “Van alles wat ik zie, geloof ik dat we in de komende tien jaar een bedrijf zullen zijn dat jaarlijks 100 miljard dollar omzet. Door dit goed te ontwikkelen, zullen wij aantrekkelijker zijn als thuisbasis voor top- en opkomend talent. En op hun beurt zullen onze diensten ook de brutomarge van onze hele portefeuille verbeteren, dus voor iedereen een maximale winst.”