Tik om te zoeken

Spotify: “Apple verziekt de markt van luisterboeken”

Audio en podcasting

Spotify: “Apple verziekt de markt van luisterboeken”

Muziekstreamer Spotify vindt dat Apple de markt van luisterboeken verziekt. In een statement roept het beleidsmakers op om – te beginnen in de VS – een einde te maken aan het concurrentievervalsende gedrag van Apple.

Aanleiding is de recente lancering van luisterboeken door Spotify. De streamer vindt de aankoop van luisterboeken te ingewikkeld en verwarrend, omdat deze volgens de regels van Apple moet verlopen. “Consumenten en makers hebben er baat bij als ze gemakkelijker en zonder belemmeringen kunnen genieten van de nieuwste en beste innovaties. Apple blijft de mogelijkheden van Spotify en andere ontwikkelaars om een naadloze gebruikerservaring te bieden in de weg staan”, aldus de Zweedse streamingdienst. “Het is vooral verwarrend omdat Apple de regels willekeurig verandert, waardoor ze onmogelijk zijn te interpreteren. Kortom, we worden gedwongen om gebruikers nog meer moeite te laten doen om naar een luisterboek te luisteren. Dit schaadt niet alleen consumenten, maar ook auteurs en uitgevers. Wij geloven dat er een enorm potentieel is om de markt voor luisterboeken te laten groeien en meer auteurs door nieuwe luisteraars te laten horen – maar de manier waarop een aankoop moet verlopen en waartoe we worden gedwongen, beperkt die groei kunstmatig.”

“Apple blijft dicteren”

Volgens Spotify is dit slechts één voorbeeld in de afgelopen jaren van hoe Apple probeert het hele internet-ecosysteem te controleren. CEO Daniel Ek: “Bijna vier jaar diende Spotify een klacht tegen Apple in bij de Europese Commissie, en we wachten nog steeds op een beslissing. En terwijl we wachten, blijft Apple dicteren hoe online innovatie eruit moet zien. Dat brengt ernstige schade toe aan de interneteconomie, het verstikt de concurrentie en de creativiteit van app-ontwikkelaars. Bij gebrek aan overheidsingrijpen – in Europa, de VS of welke andere markt dan ook – heeft Apple keer op keer laten zien dat het zichzelf niet wil reguleren en niet echt geneigd is om te veranderen. Met de lancering van onze luisterboeken heeft Apple weer eens bewezen hoe brutaal het is met zijn App Store regels, waarbij het voortdurend de doelpalen verschuift om zijn concurrenten te benadelen.”

Concurrentievervalsend gedrag

Spotify zegt ook dat deze kwestie verstrekkende gevolgen heeft en veel verder gaat dan Spotify. “Het gaat om de bedrijven die net van de grond komen, de bedrijven die vechten voor een kans, de bedrijven die nog steeds een idee zijn in het hoofd van een jong iemand. En omdat Apple zichzelf telkens weer oneerlijke voordelen biedt, hebben de belangrijkste besluitvormers geen andere keuze dan snel en doortastend op te treden om een einde te maken aan hun concurrentievervalsende gedrag.”