Tik om te zoeken

“Sonos Radio is de evolutie van het muziekmagazine”

Audio

“Sonos Radio is de evolutie van het muziekmagazine”

Joe Dawson, ceo Sonos Radio, luistert met ‘big ears’

Joe Dawson“Sonos Radio leert je nieuwe muziek te ontdekken. Er zijn duizenden radiostations die zich uitsluitend op één genre richten, zoals pop of rock. Met ons station inspireren we luisteraars om ook andere genres te leren kennen.”
Joe Dawson, ceo van Sonos Radio, zegt dat het station al anderhalf jaar na de lancering niet meer is weg te denken uit de streamingwereld, en belooft ook voor Nederland interessante nieuwe ontwikkelingen.

“Eigenlijk is Sonos Radio de evolutie van het muziekmagazine. Veel van die tijdschriften kunnen het hoofd niet boven water houden in hun oorspronkelijke vorm. Met ons concept Sound System binnen Sonos Radio geven we de consument een manier om nieuwe muziek te ontdekken, net zoals de muziekbladen dat ooit deden.”

Radio à Gogo past bij de Nederlandse muzieksmaak

De inspiratie waar Dawson op doelt zit ‘m onder meer in de manier waarop de programmering wordt samengesteld. Voor Nederland is bijvoorbeeld radio-dj Sander de Heer aangetrokken. Hij vult het station Radio à Gogo op Sonos Radio handmatig en houdt sterk rekening met de muzieksmaak van de Nederlandse consument. Dawson: “Elk land heeft bepaalde trends die alleen lokaal relevant zijn. Zo hoor je dus op Radio à Gogo behalve de pophits ook onbekende albumtracks van favoriete artiesten, en elk uur een nummer van een Nederlandse artiest.”

Podcasting past in trend van storytelling

Het doel van Dawson en zijn team is om Sonos duidelijker te profileren als maker van content, en minder als het technologiemerk dat groot werd met draadloze speakers. “Een van de kansrijke manieren om dat te realiseren, is podcasting. Ik ben zowel persoonlijk als zakelijk een grote fan van het beluisteren van podcasts, omdat het naadloos aansluit bij de trend van ‘storytelling’. En dat verhalen vertellen is wat we nu ook al doen met het eigen station Sound System en de speciale kanalen die door grote artiesten worden samengesteld. Zij vertellen het verhaal van hun muziek en leren je ook te luisteren naar genres waarvan je niet eerder wist dat je er interesse in zou hebben. Podcasting past ook in dat concept, en we zullen in 2022 veel nieuwe ontwikkelingen introduceren.”

Sonos Radio draagt bij aan het merk

Natuurlijk helpt de groei van Sonos Radio in de verkoop van de eigen hardware, geeft Dawson toe. “We bereiken dankzij het radiostation nu veel meer mensen met Sonos-apparatuur en we zien ook dat zij meer van onze producten kopen. Maar we moeten nog veel leren over hoe we Sonos Radio kunnen integreren in de verwachting van bestaande en nieuwe klanten. In elk geval zien we dat Sonos Radio bijdraagt aan het verhaal rond het merk en dat het luisterpubliek elke dag groeit.”

‘Fair share’ voor artiesten en labels

Sonos Radio HDSinds een paar maanden is Sonos Radio ook in een betaalde HD-versie te beluisteren. Niet alleen is de geluidskwaliteit beter, ook worden er geen commercials meer uitgezonden op de eigen stations. Nederlandse consumenten vonden het maandabonnement van € 7,99 flink aan de prijs. Want met de stapeling van verschillende audio- en videodiensten loopt streaming in de papieren.

Dawson: “Ik begrijp dat sommige consumenten dat prijzig vinden, hoewel er concurrenten zijn die voor hun HD-versie rustig € 14,99 per maand durven vragen. Ons gaat het niet zozeer om de technische kosten van het streamen in de hoogst mogelijke kwaliteit, wel om de ‘fair share’ voor de artiesten en de labels. We willen met Sonos Radio HD het best haalbare product bieden voor een scherpe prijs, maar wel op zo’n manier dat artiesten er voldoende aan kunnen verdienen.”

Kijk op deze site voor meer informatie over Sonos Radio.