Tik om te zoeken

‘Skip intro’ op Netflix levert 195 jaar tijdwinst op

Backstage

‘Skip intro’ op Netflix levert 195 jaar tijdwinst op

De functie’ Skip intro’ op Netflix wordt op een doorsnee dag 136 miljoen keer gebruikt, berekende de streamingdienst. Dat levert de abonnees wereldwijd opgeteld 195 jaar aan tijd op. 

De knop werd zo’n vijf jaar geleden geïntroduceerd. Directeur productinnovatie Cameron Johnson: “Bij Netflix zijn we gefocust op hoe we kunnen verbeteren, dus een aantal ontwerpers en ik bespraken hoe we abonnees konden helpen om het meeste uit hun Netflix-ervaring te halen. Soms wil je een bepaald moment dat je geweldig vindt terug kunnen vinden; van die geweldige actiescène of de  onthulling van een plot, tot het opnieuw bekijken van een favoriete grap.”

Waarom 10 seconden?

“Er was een idee om skip vooruit- en skip achteruit-knoppen toe te voegen in stappen van 10 seconden. De reden om 10 seconden terug te kunnen springen lag voor de hand: misschien werd je afgeleid en heb je een bepaald moment gemist. Maar waarom 10 seconden vooruit springen? Misschien omdat je de aftiteling wil overslaan? Maar eigenlijk kon niemand een andere dwingende reden bedenken.”

Het team van Johnson ontdekte dat in ongeveer 15% van de gevallen kijkers handmatig in een aflevering vooruitsprongen binnen de eerste vijf minuten: “Dat gaf ons het vertrouwen dat veel mensen de intro wilden overslaan. In plaats van het bouwen van een algemene oplossing zoals een skip 10 seconden vooruit knop, ontwierpen we een oplossing voor één doel dat slechts één ding echt goed deed.”

Eenvoudig maar ook flexibel

“Het doel werd om deze optie zo eenvoudig mogelijk te maken en tegelijkertijd de abonnees flexibiliteit te bieden, voor als ze nog eens naar een pakkende themasong willen luisteren. De knop moet alleen op het scherm verschijnen als het nodig is en het moet werken met een enkele klik. Die functie hebben we in een vroeg conceptueel ontwerp in 2017 in een aantal landen toegevoegd.”

Het eenvoudige idee sloeg direct aan, aldus Johnson, en wordt dus dagelijks miljoenen keren gebruikt. “Zoals een van ons ingenieurs het uitdrukte: ‘Ik ben er niet zeker van dat als je een knop zou plaatsen met de tekst ‘gratis cupcake’ dat het meer klikken zou krijgen dan ‘Skip Intro’.”

De functie is inmiddels door veel andere streamingdiensten overgenomen.