Tik om te zoeken

Richard Otto: “Nederlandse streamingdiensten moeten meer samenwerken”

Backstage

Richard Otto: “Nederlandse streamingdiensten moeten meer samenwerken”

Het Nederlandse videolandschap is met de eigen Nederlandse streamingdiensten zeer versplinterd. Richard Otto, ceo van Tens Media en co-founder van XS2RADIO, vindt dat er meer moet worden samengewerkt om antwoord te kunnen geven op grote internationale streaming-spelers en telecom-operators, óók in het belang van adverteerders.

Column

Richard Otto“De Nederlandse kijker heeft op het gebied van betaalde video on demand-diensten steeds meer te kiezen: Amazon Prime Video, Disney+, Netflix, NPO Start Plus, HBO, Videoland, Discovery+, NLZIET, Youtube Premium, Apple Plus TV en binnenkort ook nog HBO Max, Viaplay, Peacock en Paramount+ in Nederland.
En dan zijn er ook nog de vele niche streamingdiensten, zoals Theaterthuis, New Faith Network, WithLove, Horrify en 24Trains. De wereld van de premium streamingdiensten begint daarmee aardig vol te raken. Zorgelijk, aangezien slechts 25% van de Nederlanders een abonnement heeft op meerdere tv-diensten.

Slachtoffers in streaminggeweld

Internationaal zijn er in het streaminggeweld al diverse slachtoffers gevallen. Met veel tamtam werd bijvoorbeeld streamingservice Quibi vorig jaar geïntroduceerd. Ondanks de bijna 2 miljard dollar aan investeringen en het instappen van grote spelers, waaronder Disney, BBC, ITV, Sony, Time Warner, Alibaba, en JP Morgan viel na een half jaar het doek wegens teleurstellende interesse.

Ook zorgen over Netflix

Ook over Netflix groeien de zorgen bij beleggers. Netflix kreeg er in de eerste drie maanden van dit jaar ongeveer 4 miljoen betalende klanten bij. Analisten hadden gerekend op een aanwas van ruim 6 miljoen. Netflix, dat al sinds vorig jaar waarschuwt voor dat effect. Voor het lopende kwartaal verwacht Netflix slechts 1 miljoen nieuwe abonnees.

Meer spelers betekent ook direct meer concurrentie en zet het aantal betalende abonnees onder druk (en daarmee ook direct de omzet). Vooral videodiensten die erg leunen op filmlicenties van derden, kunnen in de nabije toekomst een contentprobleem krijgen. Afgelopen jaren hebben de internationale partijen daar reeds hun strategie op aangepast. Netflix maakt steeds meer eigen originals, Disney heeft haar eigen platform gelanceerd en Amazon heeft onlangs MGM overgenomen. Naast de strijd om betalende abonnees, besluiten ook steeds meer video on demand-diensten ook voor andere verdienmodellen te kiezen. Veel mediapartijen hebben (veelal naast hun premium versie) ook een advertentie-gedreven variant, waardoor zij hun dienst goedkoper of zelfs gratis kunnen aanbieden. Partijen zoals Videoland, HBO Max, Paramount+ en Peacock zijn hier reeds mee begonnen of hebben dit aangekondigd.

Nederlands videolandschap zeer versplinterd

Het Nederlandse videolandschap is met de Nederlandse diensten, waaronder NPO Start Plus, Videoland, NLZIET, RTLXL en KIJK ook zeer versplinterd. Allen vechten zij om de gunst, tijd en aandacht van de Nederlandse kijker en dienen zij ook nog te concurreren tegen internationale platforms, die ook steeds vaker Nederlandse films en series opkopen of zelf (laten) produceren. Uit het onderzoek door NOS en Telecompaper (zie onderstaande grafiek) blijkt al dat slechts een beperkt deel van de Nederlandse kijkers een meerdere tv-abonnementen heeft. Het Amerikaanse Netflix, Amazon en Disney hebben het merendeel van de Nederlandse SVOD-markt reeds in handen.

De Nederlandse tv-wereld staat op haar kop en dat zal komende maanden niet minder gaan worden. Steeds meer telecompartijen bieden internet-only abonnementen aan, waarbij ook in Nederland het aantal ‘cordcutters’ komende tijd snel zal stijgen. Er zijn nu al kijkers die enkel Netflix als tv-product consumeren.

Gratis variant van NLZIET is een goede stap

Om enig tegenwicht te bieden zou er intensiever samengewerkt moeten worden op het gebied van content, maar ook distributie. Een gratis variant van NLZIET wat gefinancierd kan worden uit advertentieopbrengsten zou een goede stap zijn om met kwalitatief hoogstaande content een groot deel van Nederlandse kijkers alsnog te kunnen bereiken.

Buiten urgentie voor Nederlandse omroepen en producenten is het ook voor Nederlandse adverteerders van belang dat er een krachtig Nederlands videoplatform is, waar zij een groot deel van het Nederlandse publiek op kunnen bereiken. Ruim 75 procent van de online advertentiebudgetten in Nederland vloeit immers al naar Facebook en Google. Dit zal steeds meer invloed gaan hebben op de productiebudgetten van Nederlandse contentmakers.”

Richard Otto is ceo van Tens Media, co-founder van XS2RADIO en uitgever van Spreekbuis.nl