Tik om te zoeken

Reclamemarkt voor podcasts groeit snel door pandemie

Backstage

Reclamemarkt voor podcasts groeit snel door pandemie

De omzet uit reclame in podcasts is in twee jaar net zo snel gegroeid als in het hele voorgaande decennium. De belangrijkste oorzaak is dat veel meer mensen thuis bleven als gevolg van de coronapandemie.

Uit onderzoek door PricewaterhouseCoopers (PwC) blijkt dat de omzet uit podcastreclame in de VS steeg van 708 miljoen dollar in 2019 tot 842 miljoen dollar in 2020, met zelfs een groei van 37% in het vierde kwartaal van de twee gemeten jaren.

Thuis podcasts luisteren tijdens de pandemie was de belangrijkste groeifactor; veel consumenten kozen voor meerdere podcasts tijdens hun dagelijkse activiteiten. Daarop volgden ook meer bestedingen door adverteerders, ondanks een krimpende economie. Vooral grotere merken ontdekte dat podcastadvertenties flink bijdragen in naamsbekendheid, productinformatie en bereidheid tot aanschaf.

Dynamische ingevoerde commercials

Een tweede factor die bijdraagt aan groei van podcastreclame is de investering van grotere audioplatforms in dynamische ingevoerde commercials tijdens het streamen van postcasts. Deze technologie zorgde voor een omzetgroei van 48% naar 67%. De succesvolste aanpak is het plaatsen van commercials op bepaalde plaatsen in de lopende podcast (‘mid-roll spots’); zij zijn goede voor driekwart (76%) van de advertentie-inkomsten.

PwC denkt overigens wel dat de omzet uit podcastreclame in de komende maanden zal teruglopen zodra consumenten weer meer activiteiten buitenshuis ondernemen.