Tik om te zoeken

Pikt Netflix een stuk van de gamingmarkt in?

Backstage

Pikt Netflix een stuk van de gamingmarkt in?

Nu Netflix het steeds lastiger krijgt in de streaming videobusiness, probeert het nieuwe kansen te pakken in de gamingmarkt. Te beginnen met het verder gamificeren van films. 

In 2018 deed Netflix al een eerste poging met Bandersnatch (scènefoto) in de scifi-reeks Black Mirror, waarin de kijker meebesliste over de keuzes door hoofdpersoon Stefan Butler. Volgens CEO Reed Hastings gaat het de komende tijd vooral over deze dit soort gamification van lineaire verhalen, maar COO Greg Peters neemt een ruimer voorschot op de toekomst van Netflix:  “Wij maken elke dag producties rond nieuwe werelden en meeslepende personages. Kijkers willen zich in die verhalen verdiepen en de personages beter leren kennen. Daarom proberen we alle verschillende manieren uit waarmee we die betrokkenheid sterker kunnen maken; games zijn daar een heel interessant onderdeel van. Er is geen twijfel dat games een belangrijke vorm van entertainment zijn en een belangrijk middel worden om die kijkerservaring te verdiepen, dus we gaan door,” zei hij.

Geen tweede businessmodel zoals Amazon

Hastings stelde dat het bedrijf geen tweede businessmodel verwacht zoals Amazon deed met webdiensten als AWS en fysiek winkelen, maar verwacht wel zich te ontwikkelen in licenties en merchandising. “We willen wel uitbreiden,” zei hij. “We hebben veel te doen in verschillende soorten van entertainment.”

Bron: Deadline