Tik om te zoeken

Ook TikTok experimenteert met augmented reality

Technologie

Ook TikTok experimenteert met augmented reality

Na Facebook en Snap wil ook TikTok augmented reality (AR) toevoegen aan video’s in de app. De nieuwe toolset TikTok Effect Studio wordt nu op kleine schaal in bèta getest. Geïnteresseerde ontwikkelaars kunnen zich nog aanmelden.

Volgens TikTok bevindt het project zich nog in de beginfase in een paar selecte markten, waaronder de VS. Wanneer de functie daadwerkelijk wordt uitgerold, scherpt het de concurrentie aan met Facebook. Tijdens de F8-ontwikkelaarsconferentie van Facebook in juni kondigde het aan dat het zijn Spark AR-platform had uitgebreid tot meer dan 600.000 makers in 190 landen. Daarmee is het wereldwijd het grootste mobiele AR-platform. Ook Snap is al geruime tijd bezig met de ontwikkeling van AR.

Op deze TikTok-site is aanmelding mogelijk voor vroege toegang tot Effect Studio. In het daarvoor bestemde formulier vullen ontwikkelaars hun naam, e-mailadres, TikTok-accountgegevens, bedrijf en mate van ervaring met het bouwen voor AR in, evenals voorbeelden van hun werk. De website vraagt ook of ze een Mac of PC gebruiken (vermoedelijk om te peilen welk desktop platform prioriteit moet krijgen), en of ze Effect House willen testen voor werk of voor persoonlijk gebruik.