Tik om te zoeken

NRC bouwt aan eigen productiehuis podcasts

Audio

NRC bouwt aan eigen productiehuis podcasts

Met de lancering van een eigen productie-unit wil krantenuitgever NRC doorgroeien naar een toppositie in podcasts. In deze audiotak geeft het voortaan zowel eigen podcasts uit als bijdragen van derden. 

Naast nrc.next en NRC Handelsblad exploiteert de uitgever een website, apps en podcasts. Vanaf deze week staat er nog maar één logo boven deze producten. Commercieel directeur Madelon Fortuin: “NRC wil dé autoriteit zijn op het gebied van podcasting en investeert daar stevig in. De podcasts van NRC hebben maandelijks ruim 2 miljoen downloads en NRC Vandaag is één van de best beluisterde podcasts van Nederland.”

Concurrentie met grote techbedrijven

Vorig jaar lanceerde NRC al de NRC Audio-app. Hiermee gaat het de concurrentie aan met grote techbedrijven die al veel podcastplatforms bieden. Volgens Fortuin is de bouw van het ‘Audiohuis’ de volgende stap in het proces. “Met de overname, vorig jaar, van Sublime hebben we productie en distributie in huis gehaald om ook voor onze adverteerders de beste podcasts te maken die het beluisteren waard zijn”.

De investering in podcasting gaat volgens Fortuin niet alleen om het brengen van de beste content, ook om het genereren van nieuwe inkomsten: “Het inlijven van Sublime is succesvol. We zien dat één op de vier Sublime luisteraars de weg naar NRC ook goed weet te vinden.”

Bron: Radiofreak