Tik om te zoeken

Niels Baas: “NLZIET is een brug tussen twee tv-werelden”

Backstage

Niels Baas: “NLZIET is een brug tussen twee tv-werelden”

Kijken zonder kabels. Dat is de invalshoek van de campagne waarmee NLZIET zichzelf nog beter op de kaart wil zetten als alternatief voor het kabelabonnement. Maar daar stopt de ambitie niet. Managing director Niels Baas ziet meer kansen: “Ik denk dat we dit najaar al mooie extra’s kunnen melden.”

Iets meer dan een miljoen Nederlandse huishoudens heeft geen abonnement meer op kabel-tv. Dan blijven er nog zo’n 7 miljoen over die wel naar Nederlandse zenders kijken via de kabel, maar niet door hebben dat het ook anders kan – en vooral goedkoper. “Het doel van onze campagne is dus die groep aan te spreken,” zegt Niels Baas. “Er zijn inmiddels zo veel nieuwe manieren om televisie te kijken, en NLZIET is daar een van. Maar dan wel met een aantal unieke invalshoeken. Natuurlijk alle programma’s van de NPO, RTL, Talpa en drie Vlaamse zenders vooruit- en terugkijken, maar ook live en waar mogelijk zonder reclame. Je krijgt voor een vast maandelijks bedrag de programma’s van 37 zenders op één plek.”

Genoeg aan een basispakket

“Er zijn veel mensen die nog niet snappen dat wat er in een duur kabelpakket zit, ook beschikbaar is bij NLZIET. In sommige gevallen heb je nog een kabelabonnement nodig als je bijvoorbeeld ESPN wilt ontvangen, maar de meeste kijkers hebben genoeg aan een basispakket van Nederlandse publieke en commerciële zenders.”

Brug tussen twee tv-werelden

Baas ziet NLZIET ook als een verbinder: “We zitten nu al een paar jaar in de hype van streamingdiensten en dat groeit onverminderd door. Maar NLZIET richt zich in hoofdzaak op traditioneel tv-kijken naar zenders die de kijker van oudsher kent en ook niet wil missen. Wij vormen dus een brug tussen die twee tv-werelden.”

“Veel consumenten zien door het bomen het bos niet meer. Vaak begrijpen ze niet hoe ze moeten omgaan met mobiele apps, kastjes of dongels als Chromecast. De technologie ontwikkelt zich wel heel snel zodat het eenvoudiger en makkelijker wordt, maar ik snap ook dat er conservatieve kijkers zijn die lekker bij hun bestaande kabelaanbieder willen blijven. Al wordt die groep in de komende jaren wel snel kleiner.”

Samenwerken met kabelproviders

Is daarmee aan het einde van het kabeltijdperk in zicht? “Nee, voorlopig niet”, vindt Baas. “Grote kabelaars als KPN en Ziggo zijn super powerful. Tenzij ze strenger aan banden worden gelegd door de wetgever, maar dat zie ik niet gebeuren. Ik denk ook dat het prima past om juist samen te werken met kabelmaatschappijen en na te gaan hoe we elkaar kunnen versterken. Zo hebben we al gesprekken met kleinere Nederlandse kabelproviders om hun tv-diensten te verzorgen. Zodat zij niet zelf de rechten hoeven te regelen en met relatief weinig moeite een mooie interactieve tv-dienst kunnen neerzetten.”

Nadenken over extra zenderpakket

Een andere uitdaging noemt Baas het aanbod van het aantal zenders via NLZIET: “Aan de ene kant hebben we nu een skinny bundle tegen een scherpe en concurrerende prijs, maar aan de andere kant worden ook zenders gemist waardoor consumenten toch liever bij hun bestaande aanbieder blijven. Daarom denken we nu na over een extra zenderpakket naast het huidige aanbod met bijvoorbeeld de BBC of Duitse zenders. Het kost veel tijd om dat goed te onderzoeken, want je wil voorkomen dat programma’s van die zenders ook op andere streamingdiensten te zien zijn. Maar ik denk wel dat we dit najaar al meer kunnen vertellen over de haalbaarheid van zo’n upgrade.”

Tekst: Carl Lunenborg

Kijk hieronder naar de nieuwe commercial van NLZIET: