Tik om te zoeken

Netflix verwacht herstel door nieuwe abonnementsmodellen

Backstage

Netflix verwacht herstel door nieuwe abonnementsmodellen

Na een stevig abonneeverlies in de eerste helft van dit jaar, verwacht Netflix een herstel in het derde kwartaal. Door de introductie van een goedkoper abonnement met reclame hoopt de streamingdienst de concurrentie voor te blijven.

Voor het eerst in tien jaar kreeg Netflix te maken met afhakende abonnees. In het eerste kwartaal liepen zo’n 200.000 abonnees weg, in het afgelopen kwartaal waren dat er bijna een miljoen. Er werd echter rekening gehouden met een terugval van twee miljoen klanten. Daardoor steeg het aandeel in de nabeurshandel, terwijl het eerder nog daalde met 23%.

Nog altijd is streamingpionier Netflix marktleider met wereldwijd 220,7 miljoen abonnees. Toch voelt het nu de concurrentie in de rug van onder meer Disney+ en HBO Max, die de afgelopen tijd snel groeiden. Daarnaast heeft Netflix last van gedeelde accounts, in totaal ongeveer 100 miljoen huishoudens. Netflix heeft plannen klaar om meeliftende kijkers toch te laten betalen. Een eerste proef hiermee pakte positief uit.

Later dit jaar plant de streamingdienst ook de introductie van een goedkoper abonnement met reclame. De verwachting is dat de nieuwe betaalmodellen weer ongeveer een miljoen nieuwe abonnees opleveren.