Tik om te zoeken

Netflix steekt 100 miljoen in meer diversiteit

Video

Netflix steekt 100 miljoen in meer diversiteit

Netflix heeft voor het eerst een onderzoek gepubliceerd waarin de diversiteit van acteurs en de makers in Netflix-producties is geanalyseerd. Het resultaat is een investering van 100 miljoen dollar in het opleiden van talent uit minderheidsgroepen.

Uit het rapport blijkt dat Netflix nog steeds meer werk moet verzetten om de verschillen in diversiteit te verkleinen. Het bedrijf zegt dat het zich inzet voor focus op inclusie, wat volgens CEO Ted Sarandos betekent dat er vragen worden gesteld als: “Wiens stem ontbreekt er? Is dit beeld authentiek? Wie wordt er buitengesloten?”

100 Miljoen dollar in vijf jaar

Het bedrijf kondigde ook de oprichting aan van het Netflix Fund for Creative Equity, dat de komende vijf jaar 100 miljoen dollar investeert in organisaties die ondervertegenwoordigde gemeenschappen helpen bij het opleiden en vinden van banen in tv en film. Netflix zegt ook toe om tot 2026 elke twee jaar een update van dit onderzoek uit te brengen.

De studie werd op verzoek van Netflix uitgevoerd door Stacy Smith, die een doctoraat heeft in communicatie en menselijke ontwikkeling en de oprichter en directeur is van het USC Annenberg Inclusion Initiative. Het USC Annenberg Inclusion Initiative produceert regelmatig rapporten over diversiteit in film en televisie. Het team van Smith onderzocht alle films en series waartoe Netflix tussen 2018 en 2019 opdracht gaf. Van de 22 inclusie-indicatoren (zoals raciale identiteiten, LGBTQ+ en handicaps) vertoonden er 19 verbetering over de periode van twee jaar.

Meer gender-gelijkheid

De sterke punten van Netflix op het gebied van diversiteit liggen vooral op vrouwen. Het onderzoek ontdekte meer gender-gelijkheid in hoofdrollen in films en tv-series. Smith vond ook dat Netflix de industrie overtreft in het aannemen van vrouwen en mensen van kleur als regisseurs.

Maar het rapport meldde ook dat andere raciale en etnische groepen ondervertegenwoordigd waren ten opzichte van de Amerikaanse bevolking. Latino’s hadden slechts 4 procent van de hoofdrollen, hoewel ze 12 procent van de bevolking uitmaken, en slechts 3 procent van de makers en producenten waren Latino’s.

LGBTQ+ personages zeldzaam

Uit de studie bleek bovendien dat LGBTQ+ personages zeldzaam waren: slechts 4 procent van de hoofdrollen in films en 1 procent in tv-series. En hoewel volgens de studie 27 procent van de Amerikaanse bevolking een handicap heeft, was minder dan 1 procent van de hoofdrollen in series, en slechts 5 procent van de casts van series, een personage met een handicap.

“Dr. Smith’s jaren van onderzoek – inclusief deze nieuwe studie – bevestigen dat inclusie achter de camera exponentieel de inclusie vóór de camera vergroot, en dat beide afhangen van de garantie dat het Netflix-management dat opdracht geeft voor deze verhalen ook divers zijn,” schreef Sarandos in een blog over het rapport. “Verbetering aanbrengen betekent nog meer kansen creëren voor mensen uit ondervertegenwoordigde gemeenschappen om hun stem te laten horen, en doelgericht de kloven te dichten met opleidingsprogramma’s waar dat nodig is.”

Netflix-oprichter en mede-CEO Reed Hastings heeft zich ook persoonlijk ingezet voor diversiteit. In juni schonken Hastings en zijn vrouw 120 miljoen dollar aan zwarte hogescholen en universiteiten.

Bron: NBC News

1 Comment