Tik om te zoeken

Netflix publiceert eigen kijkcijfers in 90 landen

Backstage

Netflix publiceert eigen kijkcijfers in 90 landen

Netflix publiceert voortaan wekelijks top-10 lijsten van de populairste films en series op het eigen platform. De streamer is hiermee de eerste die het aantal kijkuren in 90 landen in kaart brengt. 

Eerder hield Netflix de kijkcijfers voor zichzelf, maar twee jaar geleden begon het al cijfers naar buiten te brengen als promotiemiddel. Daarop kwam veel kritiek van concurrenten en media, omdat de rapportages niet transparant genoeg waren. Ook was de meetmethode omstreden; eerst meldde Netflix dat er sprake was van een ‘view’ wanneer een abonnee 70 procent van een film of serie bekeek, later werd een kijker meegeteld wanneer hij of zij ten minste twee minuten van een titel had bekeken.

Nu houdt Netflix eenvoudigweg bij hoeveel tijd de abonnees in totaal aan een serie of film besteden. In theorie betekent het dat wanneer bijvoorbeeld twee mensen de film Red Notice zien, dit hetzelfde oplevert als wanneer één persoon die de film twee keer bekijkt.

Volgens Netflix zijn de cijfers vooral gericht op de professionele markt, zoals producenten, filmmaatschappijen en investeerders. Media-experts zien in het vrijgeven van het aantal kijkuren ook een uitdaging aan concurrerende streamers als Disney+ en Amazon Prime Video om voortaan dezelfde meetmethode te gaan hanteren, en daarmee aantoonbaar te maken dat hun resultaten achterblijven bij die van marktleider Netflix.

De top-10 overzichten wereldwijd zijn hier te vinden, en voor Nederland op deze pagina.