Tik om te zoeken

Netflix onderzoekt toekomstig businessmodel N-Plus

Backstage

Netflix onderzoekt toekomstig businessmodel N-Plus

Aangepaste playlists, speciale aandacht voor filmmuziek of zelfs meebeslissen over het verloop van een filmproductie? Misschien wordt het mogelijk in het toekomstmodel N-Plus dat Netflix nu onderzoekt. 

Een selecte groep abonnees van ’s werelds grootste streamingdienst werd gevraagd naar de bereidheid om mee te gaan in een businessmodel dat veel verder gaat dan het huidige. Onder druk van de snelgroeiende concurrentie door o.a. Amazon en Disney heeft Netflix snel antwoord nodig op een andere streaming-aanpak in de komende jaren.

Eigen playlists delen

Daarin staat verbetering van personalisering voorop. De bestaande vorm geeft kijktips op basis van eerdere keuzes, en algoritmes borduren daarop voort. Maar een serieuze nieuwe optie is om abonnees zelf lijsten te laten samenstellen die ze met vrienden delen, of desnoods in de publieke online ruimte kunnen publiceren. Als die ontvangende consumenten geen Netflix-abonnee zijn, zien ze alleen een trailer en een aanbod om abonnee te worden. Ook zou het een optie zijn om recensies van tv-shows door gebruikers te laten zien, mogelijk van mensen met een vergelijkbare kijksmaak.

Invloed op verloop van tv-series en films

De streamingdienst overweegt daarnaast om kijkers invloed te laten hebben op de ontwikkeling van tv-programma’s en films. In het onderzoek werd gevraagd hoe abonnees het zouden vinden als zij kunnen informatie krijgen over een geplande show (in pre-productie) en de ontwikkeling ervan te beïnvloeden met feedback, vóórdat het filmen is voltooid.

“N-Plus is een toekomstige online ruimte waarin je veel meer te weten kunt komen over de series en films waar je van houdt, en alles wat daarmee te maken heeft”, aldus een Netflix-woordvoerder.