Tik om te zoeken

Netflix belooft niet meer dan 4 minuten reclame per uur

Backstage

Netflix belooft niet meer dan 4 minuten reclame per uur

Netflix introduceert vanaf 1 november een nieuw abonnement met commercials. Het is bedoeld als een goedkoper alternatief om abonnees terug te winnen die de streamingdienst afgelopen jaar verlieten. De marktleider meldt nu dat er per uur maximaal 4 minuten reclame zal zijn.

Het nieuwe abonnement zal in de VS tussen 7 en 9 dollar per maand gaan kosten. Dit bedrag is slechts een dollar goedkoper dan de 9,99 dollar die Amerikaanse abonnees nu betalen voor een standaard abonnement. Naar verwachting worden deze tarieven 1-op-1 overgezet naar euro’s. Het plan is om de budgetoptie in een paar landen te introduceren met pre- en midroll commercials van 15 tot 30 seconden, in 2023 volgt de rest van de wereld.

Marktleider Netflix verloor in het eerste kwartaal van dit jaar ruim 200.000 abonnees. Het is voor het eerst in het 25-jarig bestaan van de streamer dat het bereik terugloopt. Dat komt onder meer omdat werd het ingehaald door Disney, dat ook plannen heeft voor een eigen door reclame ondersteund abonnement, later dit jaar. Eind juni had Disney een totaal van 221,1 miljoen streamingabonnees, waarmee het de 220,6 miljoen van Netflix in dezelfde periode inhaalde.