Laden

Tik om te zoeken

Netflix en Amazon aan de leiding, Disney+ snelste groeier

Backstage Video

Netflix en Amazon aan de leiding, Disney+ snelste groeier

Streamingdiensten schieten sinds een paar jaar als paddestoelen uit de grond. De onverwachte Covid-19 pandemie gaf in 2020 een extra boost. Met meer dan 200 miljoen abonnees buitte Netflix zijn toppositie uit, maar Disney+ blijkt de snelste groeier. Lees hoe de ‘video en audio streaming wars’ zich ontvouwen, óók in China en India.

Van een kleine dvd-verhuurder eind jaren negentig is Netflix uitgegroeid tot een van de belangrijkste mediabedrijven. Hoewel de rek er in Noord- en Zuid-Amerika een beetje uit is, heeft het dankzij de groei in bereik (meer dan 190 landen) en inhoud (ruim 70 originele films in 2021) met dik 50 miljoen abonnees een mooie voorsprong op de naaste concurrenten.

Dit geldt ook voor audiostreamer Spotify dat met meer dan 144 miljoen abonnees het dubbele bereik heeft van runner up Apple Music.

Disney nadert 100 miljoen abonnees

Opvallender is nog de stormachtige groei van Disney+ sinds de start eind 2019. Ondanks het toen nog magere aanbod (één originele serie met slechts één aflevering bij de lancering) is het in 2020 gegroeid tot ruim 95 miljoen abonnees; veel meer dan de eigen verwachtingen voor de komende drie jaar. Deze opmars stimuleerde ook de groei van partnerdiensten als Disney Hotstar (+ 516%) en ESPN (+ 475%).

Verrassend is bovendien de tweede positie van Amazon Prime Video met 150 miljoen abonnees. Kanttekening is wel dat deze abonnementen zijn inbegrepen bij het Amazon Prime-lidmaatschap dat als webshop tijdens de pandemie enorm groeide.

Top-10 grootste streamingdiensten

De internationale mediabranche-organisatie FIPP stelde over het laatste kwartaal van 2020 deze toplijst van streamingdiensten samen, op basis van eigen onderzoek en bedrijfsrapportages:

  1. Netflix Video 204 M
  2. Amazon Prime Video 150 M
  3. Spotify Audio 144 M
  4. Tencent Video 120 M
  5. iQIYI Video 119 M
  6. Disney + Video 95 M
  7. Youku video 90 M
  8. Apple Music Audio 68 M
  9. Amazon Prime Music Audio 55 M
  10. Tencent Music Group Audio 52 M

Opmerkelijk is het grote aantal Aziatische streamingdiensten. Het Chinese Tencent Video (met onder meer WeTV) en Baidu’s iQIYI kwamen beide boven de 100 miljoen betalende abonnees uit. Youku van Alibaba volgt met 90 miljoen abonnees.

Nieuwe concurrenten op de loer

Buiten de 10 grootste uit de bovenstaande lijst proberen nieuwe concurrenten de achterstand in te lopen. Peacock van NBC Universal startte in januari van dit jaar en telt meer dan 30 miljoen betalende abonnees, terwijl HBO Max vanaf juni internationaal wordt uitgerold en ViacomCBS het kanaal All Access heeft omgedoopt tot Paramount+. Een opmars is ook te zien bij streamingdiensten in India: Hotstar, ALTBalaji en Eros Now stijgen snel in populariteit.

Bron: FIPP

Streaming Service Subscriptions 2020
Photo Credit: Visual Capatilist

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *