Tik om te zoeken

Meer streaming bij NPO in nieuw seizoen

Backstage

Meer streaming bij NPO in nieuw seizoen

De Nederlandse publieke omroep (NPO) investeert komend seizoen meer in streaming content. Naast ruimte voor vernieuwing versterkt het ook de wisselwerking tussen televisie, NPO Start en andere online diensten.

Op alle platforms moet die interactie inspelen op het veranderende mediagedrag van de kijker. NPO 1 blijft de brede zender die generaties bij elkaar brengt, maar gaat wel flink vernieuwen. NPO 2 wordt nog meer de zender voor verdieping, verbeelding en cultuur en mag meegroeien met de wat oudere doelgroep. Bij NPO 3 komt de focus nadrukkelijker te liggen op jongeren, tot 35 jaar. De ‘kraamkamerfunctie’ voor nieuwe titels op NPO 3 wordt uitgebouwd.

Extra online content

De verschillende platforms gaan elkaar verder versterken. De publieke omroep investeert in NPO Start dat een volwassen speler wordt; met verdieping van de verhalen op tv en programma’s specifiek voor het on-demandpubliek. Via socials, sites en apps gaat de NPO de dialoog aan en wordt extra online content aangeboden.

Frans Klein, directeur video NPO, zei vandaag tijdens de seizoenspresentatie (foto): “We kijken voortdurend hoe we onze verhalen het beste naar het publiek kunnen brengen. Daarom zijn we eerder dit jaar overgegaan naar wat wij genremanagement en integraal programmeren noemen. Op die manier verwachten we onze impact verder te vergroten. Dat doen we ook door komend seizoen vaker in gezamenlijkheid aandacht te besteden aan de grote maatschappelijke vraagstukken van deze tijd.”