Laden

Tik om te zoeken

Live-streaming in China: miljoenenpubliek en miljardenbusiness

Video

Live-streaming in China: miljoenenpubliek en miljardenbusiness

Live-streamers in China zijn de nieuwe sterren. Een inkomen rond de 40.000 euro per maand is heel normaal. Inmiddels volgen ruim 550 miljoen Chinezen de levens van jonge mensen – en de markt blijft groeien.  

Filmmaker David Borenstein maakte voor The New York Times een indringende YouTube-video over het leven van duizenden jonge Chinezen die dagelijks live-streamen. Het laat zien hoe impresario’s te werk gaan om de streamers zo ‘interessant’ te maken dat fans moeiteloos duizenden euro’s overmaken. Want het verdienmodel is doodsimpel: donaties. Met voor de toppers onder de live-streamers zelf vele tonnen aan sponsoring door grote merken. Centraal in de video staat het 22-jarige streamingtalent Jin He in Sjanghai, die na een baan met een salaris van 120 dollar per maand nu schijnbaar moeiteloos ruim 30.000 dollar binnenhaalt.

Speciale opleiding

Een van de vele impresariaten die in de mini-documentaire in beeld komen, bestiert de carrières van zo’n 200 live-streamers. De vrouwen worden een paar maanden in een speciaal centrum opgeleid om de fans aan zich te binden. Soms ‘past’ een streamer beter in een muzikale categorie, soms wordt ze in het segment cultuur gezet met in het decor een kast met fake-boeken.

Fans willen virtuele relaties

Uitgangspunt voor de fans is dat ze het idee krijgen een virtuele relatie op te bouwen, voor de streamers en hun management gaat het vooral om geld verdienen. “Hoe rijker een fan, hoe beter. We leren de streamers precies hoe ze de big spenders kunnen herkennen. En natuurlijk ook hoe ze de ‘low quality’-fans moeten negeren.”

Kijk hieronder naar de video van David Borenstein:

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *