Tik om te zoeken

Kwart Nederlanders bezuinigt eerst op streamingdiensten

Video

Kwart Nederlanders bezuinigt eerst op streamingdiensten

Als Nederlanders moeten bezuinigen op abonnementen, zegt een kwart van de consumenten als eerste te stoppen met video streamingdiensten. Muziekdiensten als Spotify volgen pas op de derde plaats.

Uit een onderzoek van Prijsvergelijken.nl blijkt dat een op de drie consumenten is het traditionele abonnement op televisie de deur uit zou doen wanneer er moet worden bezuinigd. Zeventig procent van de Nederlanders kiest voor het stoppen van een streaming abonnement wanneer er weinig gebruik van wordt gemaakt, terwijl 24% liever naar andere oplossingen kijkt, zoals het lager bijstellen van het betreffende abonnement. Besparen op het internet? 89% zou overstappen naar een andere provider als het goedkoper was.

Flinke kortingen

Ondanks dat alles duurder wordt, blijven internet-, tv- en streamingproviders stunten met hun prijzen om nieuwe abonnees te lokken. Suzanne van Steenbergen van Prijsvergelijken.nl ziet dat het ‘gevecht’ om de consument flink oploopt. “Bij sommige providers krijg je nu zelfs flinke kortingen tijdens de eerste zes maanden van je abonnement. Dit ga je in positieve zin echt wel merken in de portemonnee als je overstapt.”

Van Steenbergen adviseert om elk jaar over te stappen van provider. Dit levert namelijk flinke korting op. “Blijf om je heen kijken”, zegt Van Steenbergen. “Zeker wanneer je al lang bij dezelfde provider zit, kijk eens wat hetzelfde abonnement bij een andere provider kost. Grote kans dat deze mede door de korting voor nieuwe abonnees goedkoper is. En wil je bij je huidige provider blijven? Pak je telefoon en misschien kun je korting afdwingen omdat je al jarenlang klant bent. Vaak is er voor vaste klanten wel iets mogelijk.”

Bron: Prijsvergelijken.nl