Tik om te zoeken

Kaskraker Squid Game uit armoede geboren

Video

Kaskraker Squid Game uit armoede geboren

Met een geschatte marktwaarde van 900 miljoen dollar tegen een investering van 20 miljoen heeft Netflix goed gegokt met Squid Game. De Zuid-Koreaanse serie behoort tot de best bekeken streamingproducties ooit. Een vervolg staat op de rol, maar wat is regisseur Hwang Dong-hyuk er zelf wijzer van geworden?

Netflix telt haar winst uit: Squid Game is gezien door ruwweg 142 miljoen kijkers en leverde de streamer bijna 5 miljoen nieuwe abonnees op. Daarmee stootte het Bridgerton van de troon, dat eerder dit jaar nog een recordaantal kijkers trok. Overigens is de zegetocht van Squid Game niet oneindig, want inmiddels stoomt de Amerikaans-Franse animatieserie Arcane op naar alweer een nieuw kijkersrecord.

Financiële crisis

In Squid Game draait het om een mysterieuze organisatie die 456 mensen die in diepe schulden zitten, uitdaagt om met kinderspelletjes kans te maken op een miljoenenbedrag. Wie verliest, krijgt de kogel. Het idee voor de serie haalde Hwang (foto boven) uit zijn eigen familiesituatie. Na de financiële crisis in 2008 zat hij zelf aan de grond. Zijn familie kon nauwelijks rondkomen en de financiering voor een nieuwe film ging op het laatste moment niet door. Hij zat daardoor een dik jaar werkloos thuis en moest, evenals enkele van zijn familieleden, leningen afsluiten om het hoofd boven water te houden.

Wanhopig op zoek

Om de tijd te doden zat Hwang (50) vaak in cafés in Seoul strips te lezen, met een voorliefde voor overlevingsverhalen als Liar Game. “Ik kon me steeds beter voorstellen hoe wanhopig mensen op zoek zijn naar succes en geld. Als er echt een overlevingsspel zou bestaan, zou ik er dan aan meedoen om geld te verdienen voor mijn gezin en familie? Ik ontdekte dat ik in een film mijn eigen draai kon geven aan dit soort verhalen en ben daarom aan het script begonnen.” Dat de verhaallijn uitdraaide op een barbaarse wedstrijd vindt hij niet zo gek: “We vechten voor ons leven in wrede en ongelijke omstandigheden.”

Marketinghype

Hoyeon JungRondom de serie, die op 17 september werd gelanceerd, ontstond in rap tempo een marketinghype. Sociale media stonden vol met videoclips en memes uit de serie, in de aanloop naar Halloween waren de iconische kostuums van de Squid Game-bewakers niet aan te slepen en talloze merken volgden met aanhaak-campagnes of afgeleide producten. Om nog maar niet te spreken van de opkomst van Zuid-Koreaans acteertalent: nieuwkomer Jung Ho-yeo (foto) is nu de meest gevolgde Zuid-Koreaanse actrice op sociale media en de nieuwe crush van het internet. Volgens Bloomberg-analist Lucas Shaw zal de grootste impact van Netflix en series als Squid Game niet het bingewatchen zijn, maar de globalisering van de entertainment business en het maken van een platform voor mensen uit meer dan 190 landen die verhalen uit elkaars culturen beter leren kennen.

Geen prestatiebonus

Schrijver en regisseur Hwang Dong-hyuk heeft zichzelf met dit succes stevig op de kaart gezet, maar loopt er nog niet op binnen: “Netflix heeft mij netjes volgens het contract betaald, maar ik krijg geen prestatiebonus. Dat vind ik ook niet erg. Ik heb voldoende geld om eten op tafel te zetten.” Waarmee niet is gezegd dat Hwang geen bonus vraagt voor het maken van het tweede seizoen waarvoor Netflix hem inhuurt. Wanneer dat vervolg gaat komen is nog niet bekend gemaakt, in elk geval zal het niet zo lang duren als het ontwikkelen van het eerste seizoen.

Bronnen: Protocol / Dutch Cowboys / Streaming Magazine
Beeld: Netflix

Kijk hieronder naar de (volgens Movies Vibes) de 5 beste momenten uit Squid Game: