Tik om te zoeken

Josje Helmond is op grenzeloze missie met streamingdienst IXY

Video

Josje Helmond is op grenzeloze missie met streamingdienst IXY

Met de nieuwe Nederlandse streamingdienst IXY stapt Josje Helmond in een avontuur waar ze al tien jaar van droomde: films rondom liefde, gender, seksualiteit, persoonlijke ontdekking en relaties. “Het is overwhelming, het loopt al heel goed. En dit is nog maar het begin”. 

Josje HelmondIXY is het originele idee dat de jonge ondernemer Josje Helmond (foto) een maand geleden lanceerde. Met een nog bescheiden bibliotheek durfde ze het aan om films te streamen voor consumenten die op zoek zijn naar zichzelf onder het motto ‘soms moet je zien wie je kunt zijn om te zijn wie je bent’.

“Aan de ontwikkeling van dit platform heb ik vier jaar hard gewerkt, maar de droom ontstond al tien jaar geleden, toen ik 21 was. In die tijd was ik redacteur van het lesbische tijdschrift Zij aan Zij en schreef ik een stuk over de Roze Filmdagen. In twee weken tijd werden meer dan 50 films vertoond en ik dacht: wow, deze films zouden het leven van lesbiennes zó kunnen verrijken en makkelijker maken.”

Netflix

“Het probleem was alleen dat veel vrouwen niet op dat festival waren en de films dus nooit meer konden zien. Netflix was toen nog niet in Nederland beschikbaar, en in al mijn enthousiasme nam ik me voor: dit ga ik doen, een mooie streaming service met onder meer de films die op dat festival draaiden. Toen kwam Netflix toch naar Nederland met natuurlijk heel veel geld. Ik dacht: prima, dan vult Netflix vast wel de behoefte aan dit filmgenre in. Dat  gebeurde nauwelijks. Het model achter Netflix is dat films in een window van 12 tot 18 maanden beschikbaar zijn. In die periode heeft 80% van de abonnees de meeste films wel gezien, wordt het contract met de distributeur niet verlengd en zijn de films niet meer beschikbaar.
Daarin zag ik een nieuwe kans. Dus toen ik vier jaar geleden op reis was door India kreeg ik het inzicht om tóch te doen wat de LHBTI+-community graag wil: films en documentaires streamen die permanent beschikbaar zijn en mensen helpen om zichzelf in de verhaallijn te herkennen.”

Brede LHBTI+ categorie

Dat werd IXY, een streamingdienst die niet met abonnementen werkt maar met een pay-per-view-model. Opmerkelijk is dat de titels ook kunnen worden gefilterd op levensfase. Josje: “De LHBTI+ categorie is heel breed. Dus vind je soms alleen films als je de titel al kent, maar die uiteindelijk niet passen bij wat je zoekt. Stel dat iemand van in de 70 net weduwe is geworden en nieuwe gevoelens heeft rond liefde en seksualiteit, dan moet zij ook films of documentaires kunnen vinden die bij haar levensfase passen.”

‘De wereld loopt veel liefde mis’

Met in het achterhoofd ‘dat de wereld heel veel liefde misloopt’, heeft Helmond grote ambities. De start is in de Benelux omdat het een uitstekende testmarkt is en zij contracten heeft met distributeurs in die regio. Josje: “Het is zeker mijn doel om over een tijdje op te schalen. Dat is niet uitsluitend een commerciële gedachte, het is ook mijn missie om met behulp van het medium film verandering te brengen in hoe mensen kijken naar hun eigen leven, liefde en seksualiteit. Internationaal is daarin nog veel meer werk aan de winkel dan in de Benelux, want er zijn zes landen in de wereld waar de doodstraf staat op homoseksualiteit.”

‘Geen miljoenen nodig’

Het model dat Josje koos voor IXY maakt het eenvoudiger om uit te breiden naar het buitenland, “want ik heb geen miljoenen nodig om de rechten in andere landen af te kopen. De haalbaarheid voor de toekomst hangt nu vooral af van welke investeerder binnenkomt met welk bedrag en waarmee ik mensen kan aannemen. Mijn eerste stap zou zijn om uit te breiden naar het Verenigd Koninkrijk omdat de LHBTI+ thema’s daar veel voorkomen in het maatschappelijk gesprek. Bovendien zijn daar veel uitstekende filmmakers en acteurs.”

Liefdevollere maatschappij

“Ik heb gezien dat we in een maatschappij leven waarin sommige mensen buiten de norm vallen en voor drempels staan om de liefde te ervaren die ze graag willen ervaren. Door die drempels zitten zij soms hun hele puberteit in een kast en voelen ze zich doodgelukkig, terwijl juist die puberervaringen zo leuk kunnen zijn. Mijn grootste doel is om met de effectiviteit van film bij te dragen aan een liefdevollere maatschappij. En al bestaat IXY pas een kleine maand, ik ben ervan overtuigd dat het mij over pakweg vijf jaar is gelukt om internationaal door te breken, met vooral een achterban van filmmakers, regisseurs en acteurs die ik op een goede manier een podium en een voor iedereen zichtbare stem heb gegeven.”

Tekst: Carl Lunenborg
Foto Josje: Jimmy Nelson