Tik om te zoeken

Indrukwekkende 2-minutenverhalen over 4 en 5 mei

Audio en podcasting

Indrukwekkende 2-minutenverhalen over 4 en 5 mei

Om de gedachten aan de Tweede Wereldoorlog levend te houden lanceert het Nationaal Comité 4 en 5 mei dit jaar een campagne waarin 2-minutenverhalen centraal staan. De verhalen zijn te streamen via een speciale site of via Spotify.

Ieder jaar organiseert het Nationaal Comité 4 en 5 mei nationale activiteiten op 4 en 5 mei, zoals de Dodenherdenking op 4 mei en de Nationale Viering van de Bevrijding op 5 mei. Door het verstrijken van de jaren verdwijnt ook de eerste generatie die de oorlog hebben meegemaakt. Daarom is besloten tot een campagne om de herinneringen aan de oorlogstijd door te geven.

Zeventien aangrijpende verhalen

De verhalen van de eerste generatie oorlogsslachtoffers en (verzets-)mensen van de Tweede Wereldoorlog worden doorverteld door de eerste generatie zelf, hun kinderen, kleinkinderen en achterkleinkinderen. In totaal zeventien aangrijpende verhalen nemen de luisteraar mee terug in de tijd.

Gerben van den Berg van het Nationaal Comité van 4 en 5 mei: “De nieuwe themaregel ‘Vrijheid deel je met elkaar’ verbindt alle activiteiten op 4 en 5 mei. Het belang van het delen van vrijheid wordt in de campagne geactiveerd via het doorgeven van verhalen uit de oorlog. De mix van verhalen van de verschillende slachtoffergroepen, vertelt door de verschillende generaties is een belangrijke vervolgstap voor onze manier van campagnevoeren. Het maakt invoelbaar hoe kwetsbaar onze vrijheid is, wat in het licht van de verschrikkelijke oorlog in Oekraïne voor iedereen nog dichterbij gekomen is. We zijn ervan overtuigd dat we hiermee een effectieve campagne gaan voeren die veel mensen zal inspireren om op 4 en 5 mei deel te nemen aan alle activiteiten, op wat voor manier dan ook.”

Ook speciale Spotify-playlist

Zo vertelt Jan, de zoon van Johan, over hoe zijn vader het bombardement van Breskens overleefde. En Julia over hoe ze als klein meisje de bevrijding van Nijmegen meemaakte. Het zijn allemaal twee minuten die nooit vergeten mogen worden. De verhalen kunnen worden beluisterd op 4en5mei.nl/2minutenverhalen en een speciale Spotify-playlist.

Maarten Vrouwes van PR-bureau Publicis Groupe dat de campagne ontwikkelde, zegt: “Het blijft heel belangrijk om de herinneringen aan de oorlog in leven te houden. Zeker nu de generatie die hem heeft meegemaakt langzaam verdwijnt. Daarom is het zo belangrijk om verhalen uit de oorlog te blijven delen. Zodat we weten wat we herdenken tijdens de twee minuten stilte.”