Tik om te zoeken

Fountain betaalt luisteraars podcasts in bitcoins

Audio en podcasting

Fountain betaalt luisteraars podcasts in bitcoins

Podcast-app Fountain laat consumenten bitcoins verdienen door naar favoriete podcasts en advertenties te luisteren. Ook podcastmakers profiteren van dit nieuwe verdienmodel.

Door luisteraars te betalen voor hun tijd en aandacht, worden vraag en aanbod beter op elkaar afgestemd, redeneert Fountain. Hoe meer gebruikers bijdragen aan het platform, hoe meer ze betaald krijgen en hoe sterker het signaal dat Fountain krijgt voor het aanbieden van de beste content.

Verhogen waarde van het platform

Oscar Merry, CEO van Fountain: “De tijd en aandacht die we aan techplatforms besteden is zeer waardevol. Elke minuut die je besteedt aan het consumeren van content, het creëren van content of het bekijken van advertenties, verhoogt de waarde van het platform dat je gebruikt. De meeste gratis apps die we elke dag gebruiken, belonen dit niet. Fountain doet dat nu wel met de categorie Listen to Earn. Het is de enige podcast app die zowel luisteraars als podcasters beloont voor de waarde die ze aan het platform toevoegen.”

Volgens Fountain wordt de markt voor podcast-apps gedomineerd door twee grote spelers. Apple Podcasts is de standaard app die geïnstalleerd is op meer dan een miljard iPhones en Spotify investeert zwaar in intellectueel eigendom om haar premium abonnement te ondersteunen. Vóór Fountain motiveerde geen enkele andere podcast app luisteraars om over te schakelen naar een andere app.

Hoofdpijnpunten adverteerders

Ook het kijken en luisteren naar advertenties levert bitcoinwaarde op. “Fountain Promotions zijn native advertenties waarmee luisteraars elke dag extra geld kunnen verdienen. Betaald worden om naar advertenties te luisteren is niet alleen een interessante ervaring voor gebruikers, het lost ook twee veel voorkomende hoofdpijnpunten op voor podcastadverteerders”, aldus de appmakers. “Als de aflevering waarin je advertentie is geplaatst wordt gedownload, wordt hij misschien niet afgespeeld. Wordt de aflevering wel afgespeeld, kunnen luisteraars de advertentie gemakkelijk overslaan. Beide gevallen worden nog steeds geteld als downloads in het bereik. Met andere woorden, de advertentie bereikt geen gebruikers, maar de adverteerder betaalt nog steeds.”

Fountain Promotions kunnen niet overgeslagen worden en een deel van het advertentiebudget wordt terugbetaald aan de gebruiker voor elke seconde die hij of zij luistert. De advertenties onderbreken de luisterervaring van de podcast niet. Podcasters die hun inhoud onder de aandacht van een nieuw publiek willen brengen, kunnen een aflevering of clip promoten in de app.

Bron: Podnews