Tik om te zoeken

Eppo van Nispen: ‘Volgend jaar loop je door een gigantische smartphone’

Backstage

Eppo van Nispen: ‘Volgend jaar loop je door een gigantische smartphone’

Beeld en Geluid-directeur over ’s werelds meest interactieve museum

Nu is het nog een bouwplaats, maar volgend jaar opent Instituut Beeld en Geluid in Hilversum de deuren van het meest interactieve museum ter wereld. Directeur Eppo van Nispen tot Sevenaer straalt bij het vooruitzicht om zijn publiek op allerlei manieren mee te nemen in streaming media. Hij licht een tipje van de sluier op, óók over zijn persoonlijke visie op de toekomst van streaming.

“Het is elke dag weer een feestje om te zien hoe de beste bouwers van Europa werken aan de compleet nieuwe invulling van het museum. Ok, nu is het nog een grote grijze bak, maar we zijn al zo ver dat de eerste interactieve units kunnen worden geplaatst. En als ze alle bijna vijftig zijn geïnstalleerd, kan het testen met publiek beginnen. Die testperiode staat gepland voor maart volgend jaar en neemt ongeveer een half jaar in beslag. Want we kunnen nog zo goed zelf allerlei moois hebben bedacht, uiteindelijk moet de gebruikerservaring door bezoekers duidelijk maken of alle soft- en hardware doet wat het moet doen.”

Unieke reis door eigentijdse media

Van Nispen kan nauwelijks wachten de bezoekers na de officiële opening volgend jaar  onder te dompelen in een wereldwijd niet eerder vertoonde media-ervaring: “Het is dan net of je door een gigantische smartphone met allerlei apps loopt. Iedere bezoeker maakt een persoonlijke, unieke reis door eigentijdse media. De tientallen innovatieve installaties zorgen ervoor dat je alle aspecten van de huidige digitale informatievoorziening leert kennen.”

Ook streamingplatforms in museum

Museum Beeld en Geluid was tot dusver vooral een plek waarin bezoekers kennis maakten met de geschiedenis en techniek van radio en televisie. Het nieuwe mediamuseum gaat een forse stap verder. “We betrekken er nu veel nieuwe spelers bij, zoals de grote platforms in streaming media. Denk aan vloggers op YouTube, maar ook Netflix, Videoland en andere media krijgen alle ruimte om invulling te geven aan de beleving door het publiek.”

Eppo van Nispen Beeld en Geluid
Foto: Jorrit Lousberg

Volg de verbouwing van Beeld en Geluid in video-updates

In de maandelijkse videoserie (W)auw van de Bouw praat Beeld en Geluid je bij over de verbouwing van het museum. Hieronder zie je de meest recente aflevering. Kijk op deze pagina voor een handig overzicht van alle afleveringen die tot nu toe verschenen.
(Artikel gaat door onder de video)

Toegevoegde waarde van digitale media

Van Nispens eigen professionele ervaring helpt hem ook in zijn visie op het nieuwe museum. In de jaren negentig, het decennium waarin het internet ontstond, werkte hij bij publieke en commerciële omroepen aan de ontwikkeling van tv-programma’s en ontdekte al snel de toegevoegde waarde van digitale media.

Voordat hij in 2018 directeur werd van Beeld en Geluid, leidde Van Nispen de openbare bibliotheek Delft (DOK) en de Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek (CPNB): “En dan hoor ik jou denken over die bibliotheken en boekenbranche: wat een duffe en saaie wereld, maar zij zijn al jarenlang veel verder in de ontwikkeling van digitale media dan veel mensen denken. Al vroeg in de jaren negentig werden er goede oplossingen bedacht om bijvoorbeeld de eerste streaming-videoplayers in te zetten bij het begeleiden van de consument in de boekenwereld. Ik heb dus in die functies veel geleerd over hoe je met digitale media een groter publiek kunt bereiken. Het grote verschil met de traditionele informatievoorziening is wel dat video en audio in allerlei opzichten meer capaciteit nodig hebben, maar uiteindelijk is de techniek steeds minder een barrière om meer streaming content te maken.”

Aantal streaming-aanbieders groeit als kool

beeld en geluid 3

Er ligt volgens Van Nispen wel een stevige uitdaging in de markt van streaming media: “Tot voor kort had je als consument alleen te maken met één aanbieder, bijvoorbeeld je kabelmaatschappij. Voor een vast bedrag kon je van alles kiezen. Nu groeit het aantal streaming-aanbieders als kool. Vooral voor de grote platforms is de vraag hoeveel de Nederlander bereid is maandelijks te besteden. Met meerdere abonnementen op streamingdiensten lopen de kosten dus flink op en ik ben wel benieuwd naar hoe zich dat de komende jaren zal ontwikkelen.”

Cord cutting

“In de VS zie je het zogenaamde ‘cord cutting’ oprukken waarin de consument het kabelabonnement stopt en alleen nog tv kijkt via streamingdiensten. Maar in Nederland blijkt dat zelfs in de coronatijd veel mensen behoefte hebben aan lineaire informatievoorziening via publieke of commerciële omroepen. Voor de toekomst wordt het dus interessant om te zien of dat cord cutting ook hier gaat gebeuren.”

Geen strijd tussen media

Beeld en Geluid investeerde de afgelopen twee jaar ongeveer 28 miljoen euro in onder meer onderzoek naar informatievoorziening en kijkgedrag. Volgens Eppo van Nispen is een van de resultaten hieruit dat televisie dominant blijft: “Dat is ook helemaal niet erg. Het is geen strijd tussen bestaande en nieuwe media. Het vult elkaar aan en geeft de consument een ongekende vrijheid: wie on the spot wil worden geïnformeerd kiest voor streaming, kiest voor die vorm. Wie dat niet wil, moet wachten op de geprogrammeerde vorm van bestaande radio en televisie.”

Archivering streaming is complexer

beeld en geluid 4

Als zelfbenoemde ‘archivaris’ merkt Van Nispen dat het vroeger een stuk overzichtelijker was in de media: “In de ‘oude’ analoge wereld was het betrekkelijk eenvoudig om selecties te maken en materiaal vast te leggen. Met de digitale media van nu moet je echt als een archivaris opnieuw leren kijken naar wat relevant is en keuzes maken in het vastleggen van die informatie. Zoals we nu alles wat de NPO maakt hier automatisch laten instromen in de archieven van Beeld en Geluid, is dat voor streaming media veel complexer. We moeten nieuwe afwegingen maken en onderzoeken hoe we met de opslagcapaciteit omgaan. Ook daarin ontwikkelen we al een denkrichting met bijvoorbeeld het opslaan van digitale data in DNA in plaats van de huidige methode met nulletjes en eentjes.”

“Mediawereld veel boeiender geworden”

Terwijl in de nu nog kale grijze museumbak in Hilversum de eerste media-installaties binnenrollen, kijkt Van Nispen vol vertrouwen naar hoe streaming media zich ontwikkelen: “Weet je, de wereldwijde mediawereld is er de laatste jaren wél veel boeiender op geworden. Kijk ook eens naar hoe wij als Nederlandse makers ons in de laatste decennia in technische en creatieve zin hebben ontwikkeld in digitale media, dat is ronduit fantastisch. Een van mijn belangrijkste eyeopeners rond streaming media is de creativiteit van Nederlandse makers in nieuwe series, films, vlogs en podcasts. En dat ontdek je zelf volgend jaar ook als bezoeker van het vernieuwde Museum Beeld en Geluid.”