Tik om te zoeken

Disney+ verhoogt prijzen en lanceert advertentiemodel

Backstage

Disney+ verhoogt prijzen en lanceert advertentiemodel

Streamingdienst Disney+ wordt duurder. In december introduceert het een nieuw abonnement met commercials, maar verhoogt het ook de prijs van bestaande abonnementen zonder advertenties.

Net als de tariefwijzigingen die Netflix in de loop van dit jaar wil doorvoeren, merkt ook Disney dat het versplinterde streaminglandschap vraagt om een andere strategie.

Disney+ is sinds de lancering eind 2019 zo snel gegroeid dat het nu qua aantal abonnees van al haar streamingdiensten Netflix is gepasseerd. Tegelijkertijd ziet het ook dat die groei afvlakt omdat zich steeds meer concurrentie aandient.

In het nieuwe abonnementsmodel met commercials (die overigens niet in de kinderprofielen te zien zijn) betaalt de abonnee voortaan $ 7,99 per maand (in Europa is dat € 7,99).  Dat is gelijk aan het bedrag dat nu voor een standaard abonnement wordt betaald. Dat advertentievrije model gaat dan $ 10,99 kosten. De verwachting is dat Disney deze verhoging ook in Europa doorvoert in euro’s.

Disney-baas Bob Chapek zegt dat abonnees in het advertentiemodel maximaal vier minuten aan reclame te zien krijgen per uur dat ze films of series streamen.