Tik om te zoeken

De echte streamingstrijd moet nog beginnen

Backstage

De echte streamingstrijd moet nog beginnen

Begin volgend jaar tellen Nederland en Vlaanderen een kleine twintig video-streamingdiensten. De grootste strijd om de kijker wordt natuurlijk gevoerd tussen Netflix, Disney en Amazon. Kleinere services zullen de komende jaren minstens zo hard moeten knokken om hun abonnees te behouden, maar waar de grote jongens zich vooral moeten bewijzen met ‘originals’, onderscheidt de rest zich in prijs en speciale niche-producties. 

Disney+ in de ‘eerste minuten’

Bob ChapekLeadership 396x396 1Disney-baas Bob Chapek (foto) verwoordt de streamingcompetitie misschien het best: “Ik houd me altijd voor dat we in de eerste minuten zitten van de eerste helft van de eerste wedstrijd in een heel lang seizoen”. Hoewel Netflix wereldwijd nog op kop ligt, slaagde hij er met die gedachte in om Disney+ in minder dan twee jaar de marktleider dicht op de hielen te zitten: de streamingdienst begon pas in de herfst van 2019 en zit nu al op bijna 120 miljoen abonnees. Op wereldschaal heeft Netflix nog het dubbele aantal betalende abonnees, maar in de VS en Canada blijft het steken op zo’n 75 miljoen en juist in die markt rukt Disney+ snel op.

142,6 miljard kijkminuten

Vooral als gevolg van de coronapandemie raakte het streaminglandschap overvol; de kijkgewoonten veranderden snel omdat consumenten langere tijd thuis moesten blijven. Bioscopen sloten de deuren en film- en tv-bedrijven konden weinig anders doen dan hun aanbod verschuiven naar streaming in de huiskamer. Halverwege 2020 ging al een kwart van de kijktijd op aan video via een streamingdienst. Volgens The Nielsen Total Audience Report bedroeg de gemiddelde totale wekelijkse streaming-kijktijd in minuten 142,5 miljard in 2020, bijna een verdubbeling ten opzichte van een jaar eerder.

Abonnementsmoeheid

Experts zien nu wel een donkere wolk boven het speelveld: abonnementsmoeheid. De stapeling van maandelijkse kosten leidt tot meer selectie door de consument en minder loyaliteit. Kijkers klagen ook steeds vaker over het gebrek aan overzicht: wie weet nog weke populaire serie of film op welk streamingplatform is te zien? “Een paar jaar geleden was het met een kabelabonnement nog makkelijk: je had één plek met misschien 50 favoriete kanalen, nu zijn er tientallen aanbieders met tienduizenden dingen om uit te kiezen”, is een veelgehoord commentaar. Juist om die laatste reden zijn diensten als Netflix aan het puzzelen over verbetering van hun algoritmes. Voormalig Netflix-directeur Gibson Biddle verwacht dat de kunstmatige intelligentie binnen enkele jaren in staat is precies die ene serie of film te presenteren die bij jouw voorkeur past – zonder dat je zelf hoeft te zoeken.

Originals zijn de drijvende krachten

Lord of the Rings cgi Amazon PrimeLos van de technologische ontwikkelingen onder de oppervlakte, zal de streamingstrijd zich afspelen rond de inhoud. Vooral de ‘originals’, de films en series die in opdracht van een streamingdienst worden gemaakt, zijn de drijvende krachten achter de groei. Denk bijvoorbeeld aan de original House of Cards dat een paar jaar geleden Netflix op de kaart zette, maar ook aan Lord of the Rings (foto) van Amazon Prime waar alleen al voor het eerste seizoen een half miljard dollar is vrijgemaakt.

Voor Netflix is het duidelijk dat het succes van de ‘eigen’ producties vooral bijdraagt aan klantbehoud, maar bij Amazon Prime Video speelt nog iets anders: “Als we met een ‘original’ een Golden Globe winnen, verkopen we meer schoenen”, aldus Amazonbaas Jeff Bezos.

De Nederlandse streamers vanaf 2022

Waar in de VS inmiddels ruim 200 streaming services actief zijn, lijkt het landschap in Nederland en Vlaanderen nog overzichtelijk. Als zich dit najaar geen nieuwe aanbieders melden, start 2022 met 21 streamingdiensten:

Netflix – Pionier in streaming video en marktleider met ruim 210 miljoen abonnees.

Amazon Prime Video – Prime Video maakt deel uit van het Prime-abonnement van Amazon.

Disney+ –  Familiefilms en -series van Walt Disney Studio Entertainment. Sinds vorig jaar uitgebreid met Star voor 16+ content.

YouTube Premium – Betaalde dienst van YouTube met inclusieve en reclamevrije videocontent.

Videoland – Streamingservice van RTL Nederland. Van 1984 tot en met 2010 was Videoland een Nederlandse winkelketen van videotheken.

HBO – Amerikaans kabeltv-netwerk van het WarnerMedia met onder meer films, zelfgeproduceerde tv-films en -series. In Nederland alleen beschikbaar i.c.m. een Ziggo-abonnement.

NPO Start en Plus – Gratis en betaalde streamingservice van de Nederland Publieke Omroep met programma’s van NPO 1, 2 en 3.

NLZiet – Online platform voor live-weergave en het terug- of vooruitkijken van programma’s van Talpa TV, RTL Nederland, de NPO en regionale publieke omroepen.

Apple TV+ – Videostreaming service met Apple Originals: series, drama’s, documentaires, voor kinderen en comedy’s.

Viaplay – Nieuwe streamingdienst van de Scandinavische NENT Group, beschikbaar vanaf voorjaar 2022.

SkyShowTime – Nieuwe streamingdienst van ViacomCBS en Comcast met films en series van o.m. Sky, Paramount, Universal en CBS. Bschikbaar in Nederland vanaf voorjaar 2022.

Cinemember – Videostreaming service met ca. 900 filmhuisfilms.

Picl – Videostreaming service, opgezet als samenwerking tussen de Nederlandse filmhuizen en Stichting Nederlandse Filmpromotie.

Streamz (alleen België) – Videostreamingplatform van Telenet en DPG Media. Naast Vlaamse series en films levert Streamz ook internationale producties van HBO.

Pathé Thuis – Streamingdienst met films die je normaliter in de bioscoop zou kijken. Er is geen vast bedrag per maand, maar alleen kosten voor de films waar je naar wilt kijken.

Mubi – Wereldwijd samengesteld filmstreamingplatform, productiebedrijf en filmdistributeur. MUBI produceert en distribueert films van opkomende en gevestigde filmmakers.

MyLum – Digitaal platform van productiebedrijf Lumière. Met een sterkere focus op arthouse films, Europese films en kwalitatief tv-drama.

Cinetree – Online filmplatform met een geselecteerd aanbod van kwaliteitsfilms en documentaires.

Film1 – Premium filmservice, onderdeel van Sony Pictures Television, met recente bioscoopfilms via onder meer video on demand.

Kijk.nl – Streamingdienst met content aanbieden van SBS6, Net5, Veronica, SBS9 en Talpa Network merken als LINDA, Stuk TV en Gierige Gasten, alsmede van partners Scoop Network en Pathé Thuis.

WithLove – Nederlandse streamingservice met uitsluitend romantische films en tv-series.