Laden

Tik om te zoeken

Apple Music betaalt 0,8 eurocent per stream

Audio

Apple Music betaalt 0,8 eurocent per stream

Artiesten verdienen bij Apple Music minder dan een cent per stream. Als – voorlopig – enige partij in de muziekbusiness heeft Apple nu het gemiddelde royaltytarief bekend gemaakt. Er zijn nog trouwens wel wat mitsen en maren.

Muziekblad Rolling Stone onderschepte een memo aan artiesten, labels en andere rechthebbenden waarin Apple Music duidelijkheid geeft over de royalty’s. “Terwijl de discussie over streaming royalty’s voortduurt, geloven we dat het belangrijk is om onze waarden te delen,” aldus Apple Music in de memo.

“Wij geloven in de waarde van alle muziek”

“Wij geloven in het betalen van elke maker hetzelfde tarief en dat een uitvoerend werk een waarde heeft. Terwijl andere diensten sommige onafhankelijke labels een aanzienlijk lager tarief betalen dan ze aan grote, gevestigde labels betalen, keren wij hetzelfde gemiddelde tarief uit aan alle labels. Dit betekent dat artiesten muziek kunnen distribueren hoe ze willen, in de zekerheid dat Apple Music hetzelfde tarief zal betalen. Teken bij een label of blijf onafhankelijk; wij geloven in de waarde van alle muziek.” aldus Apple Music.

Iedereen hetzelfde gemiddelde tarief

Apple’s tarief van $0,01 (ca. € 0,08) per stream is een gemiddelde. Als een eindgebruiker op een nummer klikt, ontvangt de artiest niet direct dat bedrag. De grote streamingplatforms werken met een pro-ratamodel, wat betekent dat royalty’s zijn gebaseerd op de totale streamingopbrengsten van Apple Music, die vervolgens worden verdeeld. Aan het eind van een ‘afrekenperiode’ betaalt Apple hetzelfde hoofdtarief van 52% aan alle labels.

Voor songwriters geldt dat Apple Music “elke uitgever en licentiegever hetzelfde hoofdtarief betaalt binnen elk land”. Een percentage werd niet genoemd in het memo. Dit komt waarschijnlijk omdat er nog steeds een juridische strijd is tussen uitgevers; zijn willen een groter deel van de totale opbrengsten uit streaming. Apple Music herinnerde de labels er in dit verband aan dat het al “miljoenen heeft geïnvesteerd om de uitgeefactiviteiten te optimaliseren om ervoor te zorgen dat songwriters zo snel mogelijk worden betaald.”

Andere streamingdiensten, onder wie Spotify, gaven tot dusver geen openheid. Spotify lanceerde wel eerder website voor artiesten en labels gelanceerd om meer duidelijkheid te verschaffen over het rekenmodel, maar gaf geen specifieke cijfers.

Bron: Rolling Stone

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *