Laden

Tik om te zoeken

Spotify gaat concurrentie aan met Clubhouse

Audio

Spotify gaat concurrentie aan met Clubhouse

Spotify neemt Betty Labs over, de maker van de live-sport audio app Locker Room. Met een nieuwe, bredere aanpak van de app gaat Spotify de concurrentie aan met Clubhouse. 

Locker Room blijft wel beschikbaar live in de app stores voor iOS en Android, maar krijgt in de toekomst een andere naam krijgen met een bredere focus op muziek, cultuur en sport. Volgens Spotify is live audio ideaal voor makers die in real time contact willen leggen met het publiek, of dat nu is om een album te lanceren, een vraag- en antwoordsessie te organiseren of misschien zelfs live op te treden.

Gustav Söderström, chief R&D officer bij Spotify, zegt dat het iedereen gesprekken wil laten hosten, dus niet alleen contentmakers die eerst zijn gescreend. Dit betekent dat de app direct concurreert bestaande live audio apps, Twitter Spaces, Clubhouse en Discord. Söderström zegt dat Spotify-makers niet verplicht zullen worden om alleen op de app van Spotify live te gaan, maar denkt wel dat het een ‘geweldige aanvulling’ is voor de bestaande Spotify-abonnees.

Verschillende opties voor meer omzet

De twee apps blijven gescheiden, maar: “Wie weet integreren we sommige functies in de toekomst”, zegt Söderström. Spotify gaat ook experimenteren met verschillende opties om extra omzet te genereren. Zo zullen sommige audio chats  bijvoorbeeld gratis zijn, terwijl andere betaald worden aangeboden.

Daarmee zal de live audio een directe funnel worden naar Spotify’s podcasting ecosysteem. Volgens Söderström nemen mensen hun Spaces- en Clubhouse-chats al op en uploaden ze die als mp3-bestanden naar Anchor, de software van Spotify voor het maken en hosten van podcasts. “We willen dat nog strakker laten verlopen”, zegt hij. “Het is voor te stellen dat mensen hun chats opnemen en door op een knop te drukken ze rechtstreeks naar Spotify te distribueren.”

Amazon, Facebook en Twitter ook in live audio

Audiocontent is in het algemeen erg populair geworden in de tech- en mediasector, nu er zwaar wordt geïnvesteerd in zowel vooraf opgenomen podcasts als live audio. Amazon nam vorig jaar bijvoorbeeld het podcastnetwerk Wondery over, terwijl Clubhouse en Twitter Spaces vorig jaar ook van start gingen. Ook Facebook komt binnenkort met een functie voor live audio.

Bron: The Verge/Streaming Magazine

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *