Laden

Tik om te zoeken

Epidemic Sound investeert half miljard in muziekrechten

Audio

Epidemic Sound investeert half miljard in muziekrechten

Highlights

  • Waardering nu op 1,4 miljard dollar
  • Bedrijf noemt zich ‘Soundtrack van het internet’
  • Catalogus nu 32.000 tracks en 60.000 geluidseffecten

Het Zweedse Epidemic Sound krijgt een investering van 450 miljoen dollar tegen een waardering van 1,4 miljard dollar. Het geld wordt gebruikt om meer muziekrechten te kopen en contentmakers makkelijker meer audio te laten ontdekken.

Eind vorige week maakten de Zweden het nieuws van de omvangrijke kapitaalinjectie bekend. De financiers zijn de fondsen EQT Growth en Blackstone Growth van de gelijknamige investeerders.

Het bedrijf is opgericht in een tijd waarin muziekcollectie nog op grote schaal bij elkaar werd gejat via p2p-netwerken. In 2009 gingen oprichters Oscar Höglund en Jan Zachrisson echter tegen de stroming in. Zij kochten het intellectueel eigendom van muziekmakers en zetten dat op hun platform voor derden om te gebruiken, tegen betaling. Vervolgens delen ze royalties 50/50 met de oorspronkelijke maker.

‘Soundtrack van het internet’

Met de opkomst van onafhankelijke digitale contentmakers op social media groeit de behoefte onder deze groep aan muziek bij hun werk. Epidemic Sound noemt zich daarom de ‘soundtrack van internet’. Contentmakers sluiten een abonnement af om onbeperkt tracks te mogen gebruiken onder hun werk op YouTube, Facebook, Instagram, Twitch, podcasts, televisie en streamingdiensten. Andere gebruikersgroepen zijn bijvoorbeeld zenders, bedrijven uit het MKB, mediabureaus en merken.

De catalogus bestaat nu uit 32.000 tracks en zestigduizend geluidseffecten.

Meer intellectueel eigendom kopen

Met het nieuwe groeigeld wil Epidemic Sound meer intellectueel eigendom kunnen kopen in bestaande en nieuw te openen categoriëen. Daarnaast willen ze hun geografisch werkterrein uitbreiden en investeren in de onderliggende technologie.

Qua handel sluiten de activiteiten bijna naadloos aan op die van stadsgenoot Spotify. Of de partijen spraken over een investering is niet bekend.

De essentie van dit soort muziekplatformen is dat ze twee zaken bij elkaar brengen: rechten van contentmakers en muziekverwerkers. Onlangs begon de Nederlandse muziekondernemer Eelko van Kooten een bedrijf dat zich in dezelfde hoek beweegt: Ledo.

Bron: Emerce

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *